Sådan træner du din (indre) drage

Kender du det med, at du har en rastløshed, som du ikke kan komme af med?

Ofte er det om aftenen, når du skal slappe af, at den kommer snigende.

Den sidder som en lille irriterende fornemmelse i kroppen – lidt ligesom en svag summen.

Den gør, at du næsten ikke kan holde ud at sidde stille.

Du kan mærke, at du har en uro indeni kroppen, og det er mega irriterende.

Det minder lidt om en kløe, som du ikke kan komme af med.

Din rastløshed gør dig ikke ligefrem mild.

Du har glædet dig til, at du skulle sidde stille og roligt og slappe af i aften – måske med en god bog eller foran fjernsynet (selvom der efterhånden ikke er meget, der er værd at se).

Du har været aktiv hele dagen – enten på arbejde eller sammen med familien, og nu vil du gerne unde dig selv en pause, hvor du bare kan slappe af.

Men sådan er virkeligheden vel egentlig ikke – eller?

Ofte sker der det, at når vi endelig sætter os ned og forsøger at nyde, at vi kan gøre, hvad vi har lyst til – så ved vi ikke, hvad vi skal stille op.

Men hvad handler alt dette her om?

Det handler om stress.

Du behøver ikke at mærke det i en sådan grad, at du har hjertebanken, tankemylder og alle de andre symptomer på stress hver dag. Men måske har du det engang imellem?

Du behøver ikke sygemeldt eller være ved at brække sammen – du kan godt have en snert af stress alligevel – eller måske begyndende stress.

Når der er noget, der ikke fungerer som det skal inde i kroppen, bliver den stresset.

Måske har du for travlt i hverdagen?

Måske har du oplevet sorg?

Måske har du smerter?

Nu tænker du måske: ”Ah, er det nu ikke liiiiige at overdrive lidt?”

I bedste fald – JO.

I værste fald – så er du på vej ned ad stien, der fører til stress.

Og det er her, din indre drage bliver vækket.

Hvis det hele går lidt for stærkt, og du kan mærke den indre uro komme snigende, du er blevet dårligere til at huske, du har tankemylder, sover dårligt, har ofte dårlig mave eller nogle af alle de andre symptomer på stress, så kan det gå galt for dig.

Du vil miste dit overblik over din hverdag og helt sikkert miste overskuddet til at være, som du plejer.

Dvs. du bliver måske vrissende overfor din mand/hustru, dine børn, arbejdskollegaer eller måske endda din chef?

Pludselig er du ikke f.eks. den rummelige og glade mor, der baner vejen for alle i familien, men hende, der vrisser af alle, skælder ud over bagateller og bare har lyst til at trække dig tilbage til din grotte, hvor du kan være alene og slikke dine sår.

Og hvad sker der så?

For det første er det hårdt for din krop at være i en stress tilstand. Den producerer alt for mange kamp/flugt hormoner. Dine sanser (høre-, føle- og lugtesansen) bliver overstimulerede, og pludselig synes du måske, at alt lugter grimt, eller ungerne altid råber – at der er larm overalt, og det kan du ikke holde ud. Det fører til hovedpine.

Og vi kunne blive ved.

Så hvad gør du så ved det?

Du er nødt til at finde en måde, hvorpå du kan tæmme din indre drage.

Lav evt. aftaler med din mand/hustru om, hvem der putter børnene, hvis de er små. Sæt tid af til at gøre noget godt for dig selv – måske har du bare brug for lidt velvære, eller bare en gåtur ude i den friske luft med afslappende musik i ørerne.

Det er lige meget, hvad du gør, bare du gør noget.

Alt dette og mere til snakker vi med vores klienter om, når vi skal hjælpe dem med at tage hånd om deres stress. Vi fortæller dem, hvad der skal til for, at de kan få det bedre.

Det kan tage tid, inden dragen fortrækker tilbage til underbevidstheden, hvor den kom fra, men er du vedholdende, skal det nok lykkes.

Mvh

Kirsten Basballe og Helle Basballe

Ro & Velvære