Mister du også overblikket om søndagen?

Kender du det? Du begynder at stresse og miste overblikket søndag eftermiddag eller aften. Bare tanken om, at du skal have dit barn afsted mandag morgen er trættende. Du kan ikke overskue tanken om, at du skal have pakket taske med udetøj og skiftetøj, så alt er klart til mandag morgen. For du ved, at du skal have alt klar, ellers kommer i ikke afsted mandag morgen.

Det bliver mandag morgen. Du forsøger ikke at lade dig mærke med noget, for ellers sanser dit barn, at der er noget galt. Du er træt, men forsøger at skubbe det væk. Du gør dit barn klar til at skulle afsted i daginstitution. Du oplever igen en morgen, hvor dit barn f.eks. gemmer sit tøj. Det vil ikke i tøjet, ikke sidde i autostolen – siger gentagne gange ”nej moar!”, græder hysterisk, og det er bare en rigtig dårlig morgen.

Du kører afsted og afleverer dit barn. Det bliver en hård afsked, dit barn er meget ked af det, men du hører personalet sige, at ”det er hurtigt ovre, så snart du er ude af døren, og det er jo mandag morgen. Ugen skal lige i gang.”!

Du kan mærke tårerne presser sig på, da du kører på arbejde. Du har brugt alt dit psykiske overskud på at få dit barn afsted. Men afsted, det skal det, for du er nødt til at passe dit arbejde. Du forsøger ikke at tænke for meget over morgenen i løbet af dagen, men du ved inderst inde, hvordan det bliver, når i kommer hjem igen.

Du har oplevet gentagne gange, at dit barn reagerer kraftigt, når i kommer hjem. Der er måske hysterisk gråd, det virker overstimuleret, vil sidde på din arm, og det, der er allermest brug for, er, at i sidder sammen i sengen, og ser en ligegyldig tegnefilm, som i har set 1000 gange før. Men dit barn har bare brug for din nærhed og tryghed.

Når dit barn endelig falder i søvn om aftenen, er du så træt, at du ikke har overskud til andet, end det mest nødvendige. Aftensmaden har måske bestået af en mellemmad. Det var lige det, du kunne nå at få lavet i dag. Du sidder nu tilbage med alle dine tanker – din dårlige samvittighed, og samtidig siger du til dig selv, at det var nok, fordi det var mandag.

Du oplever samme mønster tirsdag, onsdag, torsdag og fredag. Når i kommer til torsdag, er det meget tydeligt, at dit barn er overstimuleret og psykisk træt. Du oplever, at dit barn sover uroligt, har brug for endnu mere tryghed og nærkontakt, end først på ugen, og det eneste, du længes efter, er weekend. Så skal du ikke afsted med dit barn, og i kan være derhjemme. Nu kan du give dit barn den tryghed og forudsigelighed, det har så meget brug for.

SÅ STOP OP! Mærk efter, træk vejret helt ned i maven. Dit barn er ikke uopdragent eller trodsigt. Dit barn forsøger at fortælle dig noget. Måske har dit barn brug for kortere dage i daginstitutionen, eller en ugentlig fridag? Det er ikke altid lige velset, når vi vælger deltid til vores børn, men tør du stoppe op og kigge på dit barn og give det det, det har brug for? At leve i denne stresstilstand kræver overskud. Dette kan vi hjælpe dig.

Vores behandlingspakke mod stress er målrettet mennesker som dig, der har brug for at komme ned i gear, bevare roen og få mere energi i hverdagen.

Med venlig hilsen

Kirsten Basballe og Helle Basballe