Sådan ”overlever” du køreturen med dårlig ryg, selvom turen er lang

Vi kender det alle…

 

Vi har glædet os til at komme afsted, måske planlagt turen i flere uger. (Med mindre det selvfølgelig ”bare” er en impulsiv handling, hvor du lige skal køre nogle timer for at besøge moster Oda eller købe sodavand over grænsen).

 

Og selvom vi virkelig gerne vil afsted – for nu trænger vi bare til, at der skal ske noget andet, ja så er det ikke altid uden konsekvenser. (Specielt ikke, hvis du har dårlig ryg.)

 

At sidde stille i en bil kan være ret smertefuldt, og jo længere turen varer, jo mere stiv i kroppen bliver du.

 

Men heldigvis er der nogle ting, du kan gøre for at undgå, at det bliver alt for smertefuldt – også selvom turen er lang. Der er nogle helt specielle ting, du skal tage højde for, hvis du vil undgå at være helt radbrækket efter køreturen. (Tro mig, jeg har selv været der, hvor jeg næsten ikke kunne kravle ud af bilen efter en køretur.)

 

Tag et kig på mine råd nedenunder – måske gør du allerede nogle af tingene. Men måske lærer du noget nyt.

 

DETTE SKAL DU GØRE, INDEN DU SÆTTER DIG IND I DIN BIL.

 

Der er nogle ting, du skal tænke over, inden du sætter dig ind i din bil og sidder stille i en ofte fastlåst stilling i længere tid.

 

DU SKAL BEVÆGE DIG!

 

Med dette mener jeg ikke nødvendigvis en time på en cykel eller en løbetur. (Der er mange med vedvarende rygsmerter, der slet ikke kan cykle eller løbe en tur). Men en gåtur er rigtig fint.

En gåtur er faktisk en af de ting, der er bedst for din ryg. Din rygrad har brug for de stød, den får, hver gang du sætter foden ned i jorden. Turen skal ikke være for lang – mærk efter, hvad der er godt for dig.

 

Og husk: at lidt har også ret.

 

Har du kun tid til en tur på 10 minutter, så er det bedre end ingenting. Og har du ikke mulighed for at gå en tur udenfor, så bevæg dig rundt indenfor i dit hjem. Det handler bare om at få rørt dine muskler i dine ben og ryg.

På denne måde gør du din krop mere smidig og bevægelig – dvs. du bliver mindre anspændt i dine muskler, og dette kan virke smertelindrende.

 

Nu er du klar til at tage af sted.

Du har bevæget kroppen, så den er varm og smidig. For hvis du allerede er lidt stiv i lænden, når du sætter dig ind i bilen, bliver det ikke bedre af at sidde stille.

 

SÅDAN UNDGÅR DU AT SIDDE I EN FASTLÅST STILLING

 

Når du er ude og køre, skal du sørge for, at du sidder godt i sædet.

Har din bil ikke et sæde, der er formet efter kroppen, kan du evt. rulle et tørklæde eller et lille håndklæde og bruge det som en lændepude imellem bilsædet og din lænd.

På denne måde retter du dig mere op, og det bliver sværere for din krop at synke sammen og sidde i en uhensigtsmæssig stilling.

Ofte sker der det, at vi helt ubevidst falder lidt sammen i kroppen, når vi bliver trætte i ryggen. Dette kan give (endnu flere) spændinger i din lænd.

 

Hvis du har en lille yogabold på størrelse med en håndbold, kan du lukke noget af luften ud af den, så den bliver mere blød og har nemmere ved at flade ud. Den kan du også bruge som lændestøtte.

 

Det handler ikke om at gå ud og købe de ”rigtige hjælpemidler”. Oftest kan du bruge det, du lige har ved hånden.

 

PAUSER

 

Hold dem – også selvom turen så tager længere tid, og det kan virke forstyrrende (eller bare irriterende).

På denne måde bliver du ikke helt stiv i din krop.

Gå gerne en lille tur i pausen for at få rørt benene.

Sving måske lidt med armene, når du går, for at få mere gang i dine små muskler omkring din rygrad, samt i dine arme og skuldre.

 

Brug for en genvej?

 

Kan du ikke overskue mine gode råd?

Måske har du ikke tid nok til at holde pause, eller du har små børn med i bilen. Så kan det være svært at holde en pause, hvor du skal ud og gå.

Eller du har måske fulgt mine råd, men ved med dig selv, at det bliver en af de hårde dage, hvor du ikke synes, noget virker? At du har ondt i ryggen fra du står op, og til du går i seng. (Det har jeg prøvet adskillige gange for nogle år siden, så jeg ved, hvordan det føles.)

 

Sådan kan du skyde genvej.

 

Mine smerteplastre fra Lifewave er gode til at lindre dine smerter i ryggen – både hvis du skal gå/stå i længere tid ad gangen. Men også hvis du skal ud og køre langt.

 

Du kan læse mere om mine smerteplastre lige her.

 

 

Hvad siger kunderne?

 

En af mine kunder (lad os kalde hende Bodil) skulle i weekenden på en lang køretur.

Hun skulle til grænsen, og hun var meget bekymret for, hvordan det ville gå.

Hun havde været til behandling hos mig nogle gange for sine dårlige hofter og lænd. Første gang hun kom til behandling, kunne hun næsten ikke hverken gå eller sidde ned.

Det blev selvfølgelig meget bedre efter et par af mine behandlinger for ondt i ryggen.

Du kan læse om min behandling for ondt i ryggen lige her.

 

Ja tak, det vil jeg gerne læse mere om.

 

 

Men hun var stadig bekymret.

Jeg fortalte hende om mine Lifewave smerteplastre, og hun valgte at købe et par sæt. Jeg rådgav hende i, hvor de skulle sidde. Jeg sendte billeder af, hvor de skulle sidde, samt en vejledning i brug af plastrene.

På denne måde kunne hun altid læse, hvad hun skulle gøre, hvis hun kom i tvivl.

Jeg var meget på at høre, hvordan køreturen var gået.

 

Da hun kom til behandling i går, kiggede hun på mig og sagde:

”Jeg satte plastrene på om morgenen, som du viste mig. Jeg indrømmer gerne, at jeg var lidt skeptisk. Men jeg havde slet ikke ondt, da vi ankom om eftermiddagen. Det er da helt utroligt.”

 

Hvor var det skønt at høre, at hun havde lige så god effekt af plastrene som mine andre kunder (og mig selv). Efter behandlingen købte hun et sæt mere.

”De er rare at have til at ligge i skuffen til en dårlig dag.”

 

Har du brug for hjælp til din dårlige ryg, er du altid velkommen til at kontakte mig.

Jeg vil gerne skrive til dig.

 

 

Jeg glæder mig til at hjælpe dig.

 

 

 

De bedste hilsner
Kirsten
Din smertebehandler hos Ro & Velvære