Sådan ”overlever” du køreturen med dårlig ryg, selvom turen er lang

At sidde stille i en bil kan være ret smertefuldt – specielt hvis du har dårlig ryg.

 

Men heldigvis er der nogle ting, du kan gøre for at undgå, at det bliver alt for smertefuldt – også selvom turen er lang.

 

Dette skal du gøre, INDEN du sætter dig ind i din bil.

 

Der er nogle ting, du skal tænke over, inden du sætter dig ind i din bil og sidder stille i en ofte fastlåst stilling i længere tid.

 

DU SKAL BEVÆGE DIG!

 

Med dette mener jeg ikke nødvendigvis en time på en cykel eller en løbetur (der er mange med vedvarende rygsmerter, der slet ikke kan cykle eller løbe en tur). Men en gåtur er rigtig fint.

En gåtur er faktisk en af de ting, der er bedst for din ryg, da din rygrad har brug for de stød, den får, hver gang du sætter foden ned.

 

Og husk: at lidt har også ret.

 

Har du kun tid til en tur på 10 minutter, så er det bedre end ingenting. Og har du ikke mulighed for at gå en tur udenfor, så bevæg dig rundt indenfor i dit hjem, det handler bare om at få rørt dine muskler i dine ben og ryg.

På denne måde gør du din krop mere smidig og bevægelig – dvs. du bliver mindre anspændt i dine muskler og dette kan virke smertelindrende.

 

 

Sådan undgår du at sidde i en fastlåst stilling

 

Når du er ude og køre, skal du sørge for, at du sidder godt i sædet.

Har din bil ikke et sæde, der er formet efter kroppen, kan du evt. rulle et tørklæde eller et lille håndklæde og bruge det som en lændepude imellem bilsædet og din lænd.

På denne måde retter du dig mere op, og det bliver sværere for din krop at synke sammen.

 

Hvis du har en lille yogabold på størrelse med en håndbold, kan du lukke noget af luften ud af den, så den bliver mere blød og har nemmere ved at flade ud. Den kan du også bruge som lændestøtte.

 

 

Pauser

 

Hold dem – også selvom turen så tager længere tid, og det kan virke forstyrrende (eller bare irriterende).

På denne måde bliver du ikke helt stiv i din krop.

Gå gerne en lille tur i pausen for at få rørt benene.

Sving måske lidt med armene, når du går, for at få mere gang i dine små muskler omkring din rygrad, samt i dine arme og skuldre.

 

 

Lær 15 minutters metoden til en bedre og sundere ryg

 

Du kan også lave nogle helt specielle øvelser før, under eller efter køreturen.

øvelserne afspænder dine muskler i din ryg og dine ben, der ofte bliver meget anspændte, når man har rygsmerter.

Øvelserne er en del af et onlineforløb på mikrobudget, og du kan læse alt om det lige her.

 

Det vil jeg gerne læse mere om.

 

 

Mvh
Kirsten Basballe
Smertebehandler hos Ro & Velvære