Du er ikke din smerte

Døjer du med smerter i hverdagen. Hvis du skulle beskrive dig selv med 5 ord, hvilke ville du så vælge?

Det er så nemt at huske på alle de negative ting og alle udfordringerne, når du har en dårlig dag. Oftest hænger din dårlige dag sammen med, at der er gråt og trist udenfor, du får ingen gode input i løbet af dagen fra dine omgivelser, du lægger mere mærke til dine smerter og får derfor endnu mere ondt, bliver mere træt og får mindre psykisk overskud.

Det hele hænger som regel sammen. Alt det dårlige klumper sig som regel sammen lige netop den morgen, hvor du vågner efter en urolig nat. Du er helt radbrækket og er meget træt på grund af dit søvnbesvær. Du orker ikke at stå op, men det skal du jo. For du skal da slæbe dig på arbejde, i stedet for at lytte til din krop og tage den lidt med ro. I stedet for at tage ansvar for dig selv og give din krop den opmærksomhed, den fortjener, vælger du endnu en gang at vende det døve øre til.

Tænk, hvis du sådan en morgen gjorde noget andet. Tænk, hvis du sagde til dig selv, at ja jeg har smerter i dag og er rigtig træt, men jeg vil finde en måde at få energi på, så jeg kan vende dagen til noget positivt.

Man siger, at man skal lave aftaler i fredstid. Det samme gælder for dig og din krop. Du skal lave nogle handlingsstrategier til de dage, hvor du har smerter og triste tanker. På denne måde skal du ikke bruge en masse energi og psykisk overskud på at finde måder, du kan slæbe dig igennem din dag på. Måske er du nødt til at droppe en af de tre ting, du har planlagt for dagen. Hvis du vælger at gøre dette, skal du ikke ærgre dig over, at du ikke nåede det hele. Du skal glæde dig over det, du nåede, at du lykkedes med to af tingene fremfor at blive sur på dig selv og føle dig uduelig. Du skal huske på, at det du ikke når i dag, kan du nå i morgen. Det er dig selv, der sætter kravene, derfor skal du huske at lave en plan B, hvis det er en dårlig dag.

Du skal lære at prioritere. Du kan måske ikke lave det samme på de dårlige dage, som du ellers kan – enten pga. fysiske smerter eller psykisk overskud. Og det er helt ok. Bare du er bevidst om det og handler derudfra. Du er nødt til at tænke, hvad der er vigtigst lige nu, og så lave det. Lav en liste med det vigtigste øverst. Bestem dig for, hvilke to ting du gerne vil nå i dag. Hvis du kan nå en tredje ting, er det fint, men du skal huske, at du ikke skal presse dig selv, for så vender tristheden og håbløsheden tilbage, og du begynder igen at tænke, at du ikke duer til noget.

Det er så nemt at sige, at du bare skal prioritere. Men når du først har oplevet effekten af det nogle gange, vil du begynde at implementere dette redskab i din hverdag. Herefter vil det blive en helt naturlig del af den, du er, og du vil herefter tænke på det som en helt naturlig ting. Og det bedste af det hele er, at dine omgivelser også vil vænne sig til det og sætte deres krav derefter.

Så derfor, stop op og lyt til din krop. Prioriter din tid og dine handlinger.

Men for at vende tilbage til overskriften: du er ikke din smerte. Hvis du laver nogle gode og effektive handlingsstrategier for din hverdag, vil det at have smerter – enten i kroppen eller psyken – ikke fylde nær så meget i din bevidsthed. Du vil kunne abstrahere fra det og derved få overskud til at lave nogle af de ting, du gerne vil. Ting, som du får energi af og føler glæde ved. Måske har du endda overskud til at gøre noget for andre?

Med venlig hilsen

Kirsten Basballe og Helle Basballe